Teacher, hvorfor har vi forskellig hudfarve?

Dette spørgsmål fik jeg stillet den anden dag af en af mine elever i form 2. Eleverne sad og læste en tegneserie over Jesu liv, da vi i den sidste tid har arbejdet med påsken, både den første jødiske- og første kristne påske.

Eleven spurgte mig midt i det hele om jeg ikke lige ville komme ned til ham, da han havde et spørgsmål. Da jeg kom ned til ham kigger han på mig og siger, ”lærer, hvordan kan det være at du og jeg ikke har samme farve?” ”Da Gud skabte Adam og Eva havde de samme farve, men hvorfor har det ændret sig?” Først blev jeg lidt overrumplet, da vi ikke lige pt. arbejder med skabelsen, så derfor var mit første svar, at det var et godt spørgsmål og at jeg faktisk ikke kunne svare. Selv teologer fandt spørgsmålet svært. Efter et par sekunder prøvede jeg dog alligevel og sagde; ”Da synden kom ind i verden fik det konsekvenser. Vi begyndte at gøre onde ting, men det fik også konsekvenser helt ind i vores DNA. Synden påvirker mennesker fysik og da Adam og Eva levede var syndens konsekvens på vores krop stadigvæk ikke særlig stor, men i dag, og igennem tiden, har det fået større konsekvenser for os mennesker. Først kunne søskende gifte sig med hinanden, uden at det havde den konsekvens for deres børn, som det har i dag, hvis søskende gifter sig med hinanden. Så over tid, har synden gjort at menneskes farve også er blevet påvirket. Men derved ikke sagt, at den enes farve er mere påvirket af synd i forhold til den anden. Og jeg sluttede af, men som sagt, jeg ved det ikke helt. Kun Gud kender det endelige svar og hvis du kan huske det, må du jo spørge ham når du skal være sammen med ham på den nye jord.

Jeg ved ikke om mit svar var 100 % korrekt, og der sidder sikkert en teolog, der kan sige meget mere om dette emne, men i bund og grund tænker jeg stadigvæk, at vi bliver nødt til at koge dette spørgsmål ned til syndens konsekvens i verden, samt at Gud, elsker os alle lige på trods af vores hudfarve. Vi er nemlig alle skabt lige i hans billede.

En tanke omkring “Teacher, hvorfor har vi forskellig hudfarve?

  1. For lige at lave en kommentar til det jeg selv har skrevet… Jeg tænker stadigvæk over elevens spørgsmål og ved endnu ikke hvad svaret er. Siden jeg skrev indlægget har jeg prøvet at læse forskellige bibelkommentarer, men ingen har et svar på spørgsmålet. Der er gisninger om, at det har med sprogforvirring i Babel at gøre, at Gud her også ændrede folks hudfarve med tiden for at skille folk fra folk. Her er vi igen tilbage ved syndens konsekvens. Om mit svar til eleven giver mening eller ej ved jeg altså stadigvæk ikke, og blokindlægget lyder måske meget mere firkantet end det er tænkt. Men det var den første tanke, der faldt mig ind, da jeg snakkede med ham og skal altså ikke forstås som andet end det.

Skriv et svar

