Benjamin & Emil – Skole

 

This slideshow requires JavaScript.

Benjamin er i “Emils skole” hver formiddag. De starter 9.15 og slutter kl. 13. Når man stillet spørgsmålet til en dreng om, hvad der er sket i skolen den pågældende dag, er svaret ofte; “ikke noget” eller “det kan jeg ikke huske”, hvilket er besynderligt, da man kan se, at han har været udenfor og lavet forskellige ting, eller er kommet “hjem” med noget Emil og han har lavet sammen. For at få dækket nogle af de huller, der kan være opstå i hukommenlsen hos en dreng på seks, er det derfor fantastisk, at Emil nogle gange får skrevet nogle af guldkornen ned på sin blog. For at I også kan få del i dem, har vi derfor fået lov til at offentligt gøre dem her. Ellers er I velkomne til at besøge Emill hjemmeside. Tryk her

21-10-2012 De første ord…

I denne uge har vi fået brev fra kaptajn Karlsen på næsten 100 år. Han har bedt os om at lave og male et skib til alle hans dyr. Skibet er blevet rigtig flot, og der er næsten ikke blevet malet uden for stregerne.

Efter skibet blevet malet, fik vi besøg af det første dyr. Det var slangen Sussi. Sussi har en bestemt måde at sige goddag på. Man skal sige et langt s og lave en slange bevægelse med hånden. Senere fik vi besøg af Ib, Mulle og Leo. De har også forskellige måder at sige goddag på. Efter vi har fået besøg af de fire dyr har jeg stavet mine første ord. Fredag kunne jeg stave slim, lim, is og si. Det er rigtig sjov at få besøg af de forskellige dyr og lære nogle nye bogstaver. Jeg har allerede lært alle de vokalerne som man kan synge på. Da vi lærte dem skulle vi synge opera i timen.

Da min mor hørte, at jeg kunne stave syntes hun næsten, at det var mere sejt end mig.

I matematik laver vi geometriske figure. Det er trekanter og firkanter. Vi øver os også i at skrive tallene rigtig pænt. Det er lidt kedeligt. Men jeg kan godt lide matematik og jeg er rigtig god til at regne.

Den kristne korsedderkop

“…Benjamin siger til mig, efter at han har fået at vide, at fordi edderkoppen i det spind, vi står og kigger på, hedder en korsedderkop, fordi der er et kors på ryggen: ”Tror du så den tror på Gud?”

Dertil føler jeg mig nødsaget til at svare: ”Det ved jeg ikke. Det kan godt være.”

Benjamin er dog ikke tilfreds med det vage svar, og konkluderer selv: ”Det gør den, det ved jeg.”

Han havde også tidligere spurgt, om ikke de egern, vi så ved “Prayer Path” (“Bedestien”), beder til Gud, hvor jeg også havde måtte melde pas. Det samme skete ved spørgsmålet, om det overkørte, halvforrådnede egern på vejen ikke var kommet i Himlen.

Tror ikke det er noget, jeg har overvejet, siden jeg var på samme alder, så vil gerne vide hvad i tænker. Eller er en mening om dette overhovedet nødvendig. Har vi noget at have det i? Skal vi bare lade børnene bestemme svarene selv?”

Påfund

Fredagen inden Londonturen havde jeg fortalt lidt om skabelsen, Noas ark, og om at jorden ikke vil blive ødelagt, før Jesus kommer igen.

Benjamin: ”Hvad sker der så med dem, der er døde inden Jesus kommer igen?”

Emil: ”De vil blive vækket op af Jesus, for at han så kan hente de der troede på ham hjem.”

Umotiveret siger Benjamin: ”Jeg skal i hvert fald ikke brændes!”

Emil: ”Hvad mener du med det?”

Benjamin: ”Jeg skal ikke brændes når jeg dør. Vil du da ikke også helst begraves i en skattekiste?”

Jeg havde aldrig tænkt på en gravkiste som en skattekiste, men et menneske er vel mindst lige så meget værd som sølv og guld, så mennesket kommer da selvfølgelig til at udgøre skatten i skattekisten.

Samme dag havde Benjamin flere gange nævnt noget med ordet ”påfund” i forskellige sammenhænge, uden jeg rigtig havde forstået, hvad han ville med det. Mens vi laver Noas ark i papirbådsform opstår denne situation så.

Benjamin: ”Emil du er et påfund.”

Emil: ”Hvorfor det? Findes jeg ikke i virkeligheden eller hvad?”

Benjamin: ”Jo, men der er jo nogen, der har fundet på dig. Gud har jo fundet på dig.”

Emil: ”Det har du fuldstændig ret i.”

Benjamin: ”Ja, og selvom man ikke tror på, at man er et påfund, så er man det alligevel. Det ved jeg.”

Ved sådan en lille situation kan ens skoledag bare lige blive 10 gange bedre. Indholdet i førnævnte skattekiste for pludselig endnu større værdi, da Gud tillægger mennesket uendelig stor værdi, da Han selv har skabt det. Han ønsker så meget, at han en dag kan samle alle sine skatte ind i sit skatkammer, men han vil blive så ked af det, hvis der er nogen, der ikke vil samles ind af Ham og har sat hængelås på indvendig. Men vi er altså ifølge alle sammen fundet på og villet af Gud… og vores mor tilføjede han efterfølgende.

11-10-12

I sidste uge var Emil og jeg ude for at samle kastanjer. Vi samlede en masse – både til os selv, men også nogle til Clara. Hun elsker nemlig kastanjer. Vi skulle bruge dem til at lave afrikanske kastanje dyr. For at lave dem var vi nød til at spørge pedellen om vi måtte låne en skruetrækker til hullerne. da vi kom til hans værksted var han der ikke, så vi spurgte hans medhjælper i stedet. Vi måtte gerne låne en. inde på pedellens værksted er der en helt masse værktøj. Det fylder det hele…

Vi lavede en elefant, en papegøje og så har jeg lige glemt de sidste. Vi fik også lavet en afrikansk savanne, hvor dyrene de bor. Den er blevet helt vildt flot.

Vi har også lavet Noas ark.

 

all-nations-256

 

all-nations-166

En tanke omkring “Benjamin & Emil – Skole

  1. Jeg tænker, vi skal tage børenes undren over livet alvorligt uden at tage det FOR alvorligt. Kunsten er for mig at se ikke at svare på MERE end der bliver spurgt om. Vi skal ikke være bange for ikke at have svar på alt. Noget finder vi svar på allerede i samtalen, noget kan slås op senere og måske inddrages i undervisningen næste dag eller næste gang I snakker om samme emne.
    Mvh Marie, mor til 2, og pædagog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s